همه ما با تابلو لبخند ژکوند تا حدودی آشنا هستیم و آوازه آن به گوشمان رسیده؛ اما به نظرتان لبخند ژکوند اثر کیست؟ باید بگوییم که لئوناردو داوینچی، یکی از عظیم‌ترین نقاشان دوران رنسانس، همواره در تلاش بود تا با آزمایش سنت‌ها و تکنیک‌های مختلف هنری، اثری بی‌نقص و کامل ایجاد کند.جوان ایرانی (irjavan.com)


او با ابداع ترکیب‌بندی‌های هنری نابغه آمیز، شخصیت‌های خود را با تأکید بر جنبه‌های روانی تصور می‌کرد و با بررسی دقیق آناتومی بدن، اندام‌های انسان را به‌درستی نقاشی می‌کرد. در نهایت، با آزمون روش‌های متعدد، توانست اشیا و فضاهای سه‌بعدی را بر روی تابلوهای دوبعدی به تصویر بکشد.


مونالیزا

اثر معروف مونالیزا (۱۵۰۳ میلادی)، به‌عنوان شاهکاری برجسته، هر روز هزاران بازدیدکننده را از سراسر جهان به موزه لوور پاریس جذب می‌کند. تأمل در نگاه مرموز و لبخند مرموز این پرتره، بسیاری از بازدیدکنندگان را متأثر و مبهوت می‌کند.


طراحی به‌ظاهر ساده این پرتره که یک زن جوان با لباس فراتر از حد معمول را نشان می‌دهد، نقابی نازک را به‌خوبی بر چهره دارد. استفاده از تکنیک اسفورماتو (محوکاری) در ترسیم چهره، مهارت داوینچی را در ایجاد ابعاد سه‌بعدی از طریق تدریجی کردن سایه‌ها و نورها نشان می‌دهد.


پایان زندگی لئوناردو داوینچی

در سال ۱۵۱۹، وقتی لئوناردو داوینچی از دنیا رفت، دفترچه‌های بی‌شماری با طراحی‌ها و یادداشت‌های فراوان، همراه با تعداد اندکی از اثرهای کامل او، به یادگار ماند. برخی از کارها توسط دستیارانش به پایان رسید، اما بسیاری از آثار او به فراموشی سپرده شدند.


کنجکاوی بی‌پایان او، به نتایجی غیر قابل تکرار منجر شد. اثرات ناتمام و پروژه‌های فراوان او، تصاویر زنده، پیچیده و بازتابی دقیق از طبیعت انسان را به ارمغان آورد. آموزه‌های او تأثیر بزرگی بر هنر نقاشان نسل‌های آینده داشته و تکنیک‌های او به معیاری در هنر نقاشی تبدیل شده است.


لبخند ژکوند اثر کیست؟ (راز نقاشی مونالیزا)